Élesítse látását evéssel. A táplálkozás hatása a szem egészségére

A szem a lélek tükre, de sokat elárulnak a koráról is. Korunk előrehaladtával a retina, az írisz és a szemlencsék változása hatással van a látásunkra. Bár a látás gyengülése az öregedés természetes velejárója, bizonyos intézkedésekkel fenntartható a jó látás egy életen át. Ennek a legegyszerűbb módja, hogy elkezdünk figyelni arra, mi van a tányérunkon. Megfelelő étkezéssel megőrizhető a szem egészsége, és csökkenthető a szembetegségek és azok szövődményeinek kialakulása.


Mennyire fontos a táplálkozás a szem egészségében?

Az vagy, amit megeszel. Ez különösen igaz a látással kapcsolatban. Az Amerikai Nemzeti Szemintézet és más látásszakértők is egyetértenek abban, hogy bizonyos vitaminok, mint a C és E vitamin, valamint a karotinoid vegyületek, mint a béta-karotin, a lutein és a zeaxantin jótékony hatással vannak a szemeire.1 Sőt, segítenek lassítani a gyakori, korral járó szembetegségek folyamatát, mint a szürhehályog (szemlencse homályosodása), valamint a korral járó makula degenerációt, az úgynevezett AMD-t (a makula látásromlása okozza). Bár mindkét betegség kezelhető, együttesen ezek az elsőszámú okai az 55 év feletti látásvesztésnek.2

Az öregedéssel kapcsolatos betegségek tanulmánya (AREDS) szerint 2011-ben a magasfokú AMD-vel rendelkezőknél kimutatták, hogy napi 268 mg E vitamin béta-karotin dózisokkal kombinálva, valamint a C vitamin és a cink kiegészítők 25 %-al lelassították a betegségek előrehaladását.3


Tudta-e?
A korunk előrehaladtával szemünk fokozatosan elveszti rugalmasságát (a formaváltoztató képességét), ami gyengébb fókuszálási képességhez vezet.
Az Amerikai Optometric Association szerint 25 millió ember szenved ADM-től és szürkehályogtól a világon, ezért ezek a leggyakoribb öregedéssel kapcsolatos szembetegségek.4
Az Egyesült Királyságban jelenleg körülbelül 2 millió ember szenved látásvesztésben. A leggyakoribb ok az AMD. Azonban az esetek 50%-ban megelőzhetőek.5
A cukorbeteg embereknél magasabb a vakság kockázata, a glaukóma kockázata pedig 40%-al magasabb.6
Az E vitamin védi a szem sejtjeit a károsodástól, valamint a depresszió kezelésére is alkalmas.7
Ahogy öregszünk, nehezebben tudjuk megkülönböztetni a különböző színeket és árnyalatokat. Ez akkor kezdődik, amikor az átlátszó szemlencse kezd elszíneződni a szemben.

Ügyeljen a cukorbevitelre

A cukorbevitelre való odafigyelés nemcsak a súlya, hanem a szemei egészsége miatt is fontos. Az American Journal of Clinical Nutrition tanulmánya kimutatta, hogy a magas glikémiás index (GI) alapú diéták kockázatos tényezői az ADM kialakulásának, cukorbetegeknél és nem cukorbetegeknél egyaránt.8 A túl magas vércukorszint károsíthatja a kis vérereket a retinában. Angela Steel, a SuperWellness táplálkozási szakértője ajánlja, “Az általános szabály, hogy a finomított szénhidrátok, mint a feldolgozott gabona, a fehér kenyér, tészta, és rizs magas GI-vel rendelkeznek, ezért jobb elkerülni őket, és helyettük teljes kiőrlésű termékeket, hüvelyeseket és zöldségeket fogyasztani.“ Azt is megemlíti, hogy érdemes elolvasni az ételeken szereplő leírást is. “Sok ‘ízletes’ étel, mint a szószok, vagy előre elkészített ételek valójában tele vannak cukorral. Ideális esetben az étel nem tartalmazhat 100 grammonként több, mint 10 gramm cukrot.“ – mondja. 9

Hogyan segíthetnek a vitaminok a szembetegségek megelőzésében?

Eddig a legtöbb kutatást az A, E és C vitaminokon végezték a szembetegségek és a vitaminok közti összefüggéssel kapcsolatban. Újabb tanulmányok szerint a karotionidok, a lutein és a zeaxantin is hatásos lehet az AMD kezelésében.10 Az olyan betegségek, mint a szürkehályog vagy az AMD okai gyakran tisztázatlanok, de a kutatások szerint az oxidatív stressz (oxidánsok és antioxidánsok közötti egyensúlyhiány) szerepet játszik a kialakulásban­.11 Így az antioxidánsok, mint az A, C és E vitamin használhatóak a megelőzésre. Dr. Ivana Kim, a Harvard Orvosi Egyetem professzora szerint, “A retina, különösen a makula, egy olyan terület, ahol magas az oxidatív stressz. Ez azt jelenti, hogy rengeteg a szabad gyök – molekulák, melyek károsítják a fehérjéket és a DNS-t a sejtekben. Az antioxidánsok harcolnak a szabadgyökökkel, és segítik megvédeni a retinát a károsodástól.“12 Az oxidánsok, az ún. szabad gyökök külső forrásokból származhatnak, mint például a dohányzás vagy egyéb szennyező anyagok. Rebecca Cotterall, a Hello Healing táplálkozási szakértője azt tanácsolja, színesítse diétáját színes gyümölcsökkel és zöldségekkel, ami segít csökkenteni a szabadgyököket és az oxidatív stresszt.13

Kutatások kimutatták, hogy a zöldségekben, gyümölcsökben és olajos halakban gazdag diéta segít megvédeni szemeit az AMD-től a későbbiekben.14



Jó hatással van a répa a szemre?

Édesanyjának igaza volt

A répa az egyik leggazdagabb természetes A-vitamin forrás, ami elengedhetetlen a látásrendszer megfelelő működéséhez. Egy fél nyers sárgarépa 229%-a a napi A-vitamin értékének!

A-vitamin a kiváló éjszakai látásért
Az A vitamin származéka, az ún. 11-cisz-retinál segít szemeinek hozzászokni a sötét vagy rossz fényviszonyokhoz. Azt is kimutatták, hogy segít enyhíteni az éjszakai vakságot.
Ha nem szereti a répát, ne aggódjon. Más forrásokból is beviheti az A vitamint, például édesburgonyával, paprikával vagy lédús naranccsal.



1 Jennifer K. Nelson “Eating for Eye Health” 2014. Mayo Clinic.
2 American Optometric Association. ”Antioxidants & Age-Related Eye Disease”
3 National Eye Health Institute. “Age-Related Eye Disease Study–Results” 2011.
4 American Optometric Association. ”Antioxidants & Age-Related Eye Disease”
5 Royal National Institute of Blind People (RNIB). “Key information and statistics" 2014.
6 American Diabetes Association “Living with Diabetes: Eye Complications”. edit. 2013.
7 University of Maryland Medical Centre “Vitamin E” upd. 2012.
8 Jung Chiu et. al, “Association between dietary glycemic index and age-related macular degeneration in nondiabetic participants in the Age-Related Eye Disease Study”. 2007.
9 Angela Steel, a Nutritional Therapist and founcer of SuperWelness
10 NHS. “Treating macular degeneration”
11 National Institute of Health “Vitamin E: Fact Sheet for Health Professionals”. Upd. 2014.
12 Harvard Health Publications. “Top Foods to Help Protect Your Vision”. 2013. Harvard Medical School.
13 Rebecca Cotterall, a Nutritional Therapist at “Hello Healing
14 Macular Disease Society “Nutrition and the eye health”

Blog: Comments

Válasz # - Törlés